Verandering brengt vaak onzekerheid in een team teweeg, waardoor het team ondersteund moet worden bij het begrijpen en accepteren van de verandering. Daarbij is communicatie op het niveau van gedrag en emotie (i.p.v. inhoud en proces) belangrijk. Pas bij enige duidelijkheid, richting en acceptatie kunnen sturende vaardigheden weer een bijdrage leveren.
- Ondersteunend leidinggeven: zijn medewerkers wel bekwaam in hun taken maar onzeker of negatief dan vraagt dat goed overleg, samenwerking, aandacht voor emotie en coachende gesprekken. Het positieve, zelfverzekerde en bekwame teamlid vaart wel bij het gedelegeerd krijgen van taken voor de verandering.
- Sturend leidinggeven: bij medewerkers die zwakker blijven op inhoud en/of ervaring in hun nieuwe taken is het belangrijk duidelijk te instrueren waar het heen moet. Communiceer op inhoud en proces, geef richting, stel kaders en controleer. Bij medewerkers met veel zelfvertrouwen zul je ook moeten overtuigen en assertief bijsturen door ze respectvol aan te spreken wanneer het op de oude manier gaat.
Wil je een bepaalde vaardigheid versterken? Kijk hieronder naar onze modulaire trainingen waardoor je precies aan die vaardigheid kan werken. Ligt jouw uitdaging meer op het gebied van oplossingen vinden en definiëren van de gewenste verandering, ga dan naar de pagina faciliteren.
No-nonsense aanpak
We staan voor praktische toepassing, handzame methodes en directe feedback. Spiekbrieven zorgen voor steun.
Positieve energie
Succes ervaren door herhaling en korte nabesprekingen met complimenten en max twee verbeterpunten.
Hier-en-nu praktijk
Veilig uit het hoofd naar de actie. Met cases uit jouw praktijk leer je stapsgewijs het anders aan te pakken.
Effectieve modules
Niet alles tegelijk is ons motto. Per onderwerp leren we je het hoe en waarom van een relevante methode.
Omgaan met weerstand en emotie
Wat doe je als teamleden in de ‘daar gaan we weer, het moet weer eens anders’ reactie gaan bij de invoering van een nieuwe procedure of ander systeem?
Hoe ga je om met de reacties die ontstaan als er gereorganiseerd gaat worden?
Leer deze situaties om te buigen naar een kans om het team te versterken en de verandering stap voor stap te accepteren.
1 dag • 380€ • meerdere locaties meer weten en inschrijven
Samenwerken en motiveren in onzekere tijden
Welke gesprekken en overleggen heb jij met je team als in onzekere tijden meer wordt gemopperd en de lontjes korter zijn?
Wat doe je als bij tegenslagen iedereen een ander de schuld geeft?
Leer hoe je medewerkers uit de negatieve spiraal kan helpen met een andere insteek van jouw eigen gedrag.
1 dag • 380€ • meerdere locaties meer weten en inschrijven
Oplossingsgericht overleggen
Welke actie onderneem jij als elke suggestie in het team stuit op meer problemen en belemmeringen?
Hoe reageer je als bij tegenslagen iedereen naar elkaar kijkt voor schuld en oplossingen?
Leer oplossingsgerichte technieken toe te passen om samen met het team door de blokkade heen te breken.
1 dag • 380€ • meerdere locaties meer weten en inschrijven
Zelfredzaamheid verhogen
Hoe ga je om met teams die zonder jouw inmenging niet tot oplossingen voor problemen of nieuwe aanpak komen?
Welke technieken pas je toe als teams stil blijven, hun ding doen en bij het missen van doelstellingen altijd excuses hebben?
Leer je teamleden verantwoordelijkheid nemen over de invulling van hun taken en verhoog zo hun zelfredzaamheid.
1 dag • 380€ • meerdere locaties meer weten en inschrijven
Effectief communiceren
Deze training wordt momenteel opnieuw ontworpen.
2 dagen • 760€ • meerdere locaties meer weten en inschrijven
Vriendelijk aanspreken om bij te sturen
Hoe spreek je een teamlid effectief aan als hij/zij weer niet de veiligheidsprocedure opvolgt?
Wat doe je als iemand vaak te laat of soms helemaal niet op komt dagen voor overleggen?
Leer zonder conflict iemand effectief aan te spreken op gedrag waar je last van hebt. leidinggeven
1 dag • 380€ • meerdere locaties meer weten en inschrijven leidinggeven
Nee zeggen zonder pijn
Hoe zeg jij vriendelijk nee als je baas iets van jou of je team verwacht dat op dat moment eigenlijk niet mogelijk is?
Wat doe je als een teamlid om vakantie vraagt terwijl het niet in de planning niet past?
Leer vriendelijk en respectvol nee zeggen zonder daarbij de relatie met de ander te schaden.
1/2 dag • 190€ • meerdere locaties meer weten en inschrijven leidinggeven
Overtuigen & Instrueren zonder concurreren
Hoe ga je om met een medewerker, die in een nieuwe positie zit, op afstand blijft en de resultaten niet voldoen?
Wat is je reactie als iemand blijft beredeneren waarom iets op een andere manier zou moeten?
Leer duidelijk te instrueren en assertief te overtuigen zonder dat je in concurrentie met de ander terecht komt.
1 dag • 380€ • meerdere locaties meer weten en inschrijven leidinggeven
Slecht nieuws goed brengen
Hoe vertel je je team dat er een kostenbesparing doorgevoerd moet worden?
Wat doe je als je iemand moet ontslaan uit je team?
Leer dit type slecht nieuws op zo’n manier brengen dat de ander de situatie kan accepteren.
1/2 dag • 190€ • meerdere locaties meer weten en inschrijven leidinggeven
Effectief vergaderen
Loop jij ook vaak weg uit een vergadering met het gevoel dat er niets is bereikt?
Lopen jouw vergaderingen vaak uit en worden agendapunten afgeraffeld?
Na de training kan je vergaderingen goed voor bereiden, voorzitten en opvolgen, zodat je minder tijd kwijt bent met overleggen.
1 dag • 489€ • meerdere locaties meer weten en inschrijven leidinggeven